19 سال پیش، در روزهایی که هیوندای و دیگر خودروسازان کرهای با شدت هرچه تمامتر کار میکردند تا جهانی شوند، اکسنت متولد شد .
سدان سایز کوچکی که در بازار استرالیا به آن اکسِل میگفتند. در حالی که خود اکسنت به عنوان جانشین اکسل توسط هیوندای روی کار آمده بود . از همه اینها گذشته ، این خودرو در بازار کره جنوبی به اسم ورنا عرضه میشود .
همین خودرو با همین اسامی توسط هیوندای بیجینگ در چین، توسط تگآز در روسیه و توسط تاگانروگ در مکزیک ساخته میشد. در دورهای شرکت آمریکایی کرایسلر آن را تحت برند خودش با نام Attetude و تحت برند دوج با نام Brisa راهی بازار میکرد.
اینها منهای آن خط تولیدهایی است که توسط میتسوبیشی ژاپن در اسپانیا و ونزوئلا تاسیس شده بود. در پورتوریکو آن را با نام هیوندای Solaris و Brio روی هوا میزنند . اینکه چرا ورنا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته بود ( و البته گرفته است ) برمیگردد به کیفیت خوب، قدرت مناسب و صد در صد قیمت مقرون به صرفه آن.
سه ضلع مثلثی که موفقیت آن را تا چهار نسل تضمین کرد. خیلی کوتاه بگوییم و بگذریم. آن ورنایی که در ایران میبینیم و چند سالی است دیگر نمیبینیم، مربوط میشد به نسل دوم که بین 2000 تا 2005 روی خط تولید میرفت.
در ادامه مشخصات فنی هیوندای اکسنت را مرور می کنیم